Case study
O nas
Kariera
Blog
Kontakt
Case study
O nas
Kariera
Blog
Kontakt
Spis treści
5
 min. czytania /
7 maja, 2015

Czy potrafisz wymienić wszystkie 7 rodzajów logo?

Opis wszystkich rodzajów identyfikacji wizualnych firmy, od znaków graficznych, przez emblematy, po logotypy z uwzględnieniem ich wad oraz zalet.
Autor: Damian Lewandowicz

Ile razy zdarzyło ci się podjąć jakąś decyzję, by potem odkryć, że inna możliwość, której wcześniej nie znałeś, byłaby lepsza? O ile nie jesteś spod wyjątkowo szczęśliwej gwiazdy albo nie poświęcasz na swoje decyzje większości czasu, doświadczenie to powinno być ci znajome.

Zgodzisz się pewnie zatem, że warto być świadomym wachlarza dostępnych opcji. Pełny ich zestaw daje nam możliwość wyboru najlepszej z alternatyw. Decyzje marketingowe nie są od tej zasady żadnym wyjątkiem.

Powiedziałbym nawet, że dobra znajomość możliwości jest warunkiem koniecznym odpowiednich działań zarówno na poziomie kreowania całej strategii wizerunkowej jak i przy tak podstawowych decyzjach projektowych jak logo. Warto w takim przypadku znać różne jego rodzaje, różnice między nimi, ich wady i zalety. A jest tych rodzajów w sumie siedem.

Warto znać rodzaje logo by podjąć odpowiednie decyzje podczas jego projektowania. Tweetnij

Siedem sposobów na projekt logo

Jaki rodzaj logo wybrać?

W swoim tekście opieram się na podziale przedstawionym przez Garetha Hardy’ego, znanego angielskiego projektanta, autora jednej z lepszych pozycji książkowych na temat projektowania identyfikacji wizualnych, Podręcznika projektantów logo, wydawnictwa Smashing Magazine (Polskie wydanie Heliona).

W swojej książce Hardy wskazał siedem niezależnych rodzajów logo, w tym cztery oparte na obrazie - znak graficzny, znak abstrakcyjny lub symboliczny, emblemat i postać - oraz trzy oparte na typografii - logotyp, glif i monogram.

Poniżej omawiam każdy z nich.

1.  Znak graficzny

Logo Apple

Pierwszym rodzajem, uniwersalnie stosowanym w każdej niemal branży jest obraz graficzny, który w sposób dosłowny określa markę. Znanymi przykładami są: Apple, Shell, Puma, Jaguar czy Johny Walker.

Znak ten może, ale nie musi występować z częścią typograficzną nazwy. Zwłaszcza ostatnimi czasy trend upraszczania logo spowodował osamotnienie wielu znaków graficznych. Ich silną stroną jest jednak nie nazwa, lecz właśnie obraz, który dzięki swej bezpośredniości komunikuje się z odbiorcami szybko i skutecznie oraz - co ważne - ponad różnicami językowymi i kulturowymi.

Oczywiście dla nowych marek sam obraz może być za mało identyfikujący - wówczas uzupełnienie w postaci nazwy wydaje się niezbędne.

2.  Znak abstrakcyjny i symboliczny

Logo Nike

Choć w tym rodzaju centralnym elementem również jest obraz, to w odróżnieniu od znaków graficznych, tu obraz jest abstrakcyjny i swój przekaz opiera na symbolice, graficznej sugestii i interpretacji. Pozwala na bardzo kreatywne rozwiązania, dzięki czemu łatwo znaleźć unikatowe koncepcje projektowe, które w oryginalny sposób zaprezentują markę jej odbiorcom.

Z drugiej strony może ono nie wzbudzać zrozumienia, bądź rodzić sprzeczne interpretacje, jeśli znak nie jest dostatecznie czytelny. Najbardziej popularnym znakiem symbolicznym jest logo Nike, w którym wizerunek inspirowany skrzydłem greckiej bogini zwycięstwa jest dziś oczywistym symbolem szybkości.

Obok marek sportowych, również branża motoryzacyjna chętnie stosuje tego typu loga, jak np. Audi, Volvo, Mitsubishi, czy Mercedes Benz.

3.  Emblemat

Logo Chivas Regal

Trzecią opcją, jeśli myślimy o naszym wizerunku, są emblematy, czyli nazwy marek obudowane bardziej złożoną graficzną kreacją.

Może skupiać się na oryginalnym liternictwie lub też na misternym wzornictwie całego znaku lub ilustracji. Popularne są przede wszystkim wśród drużyn sportowych oraz wśród prestiżowych marek, dzięki szybkim skojarzeniom z tą właśnie cechą.

Lubią je stosować między innymi instytucje kulturowe oraz marki wysokogatunkowych napojów alkoholowych jak Hennessy, Smirnoff czy Chivas Regal, a także firmy motoryzacyjne jak Porshe czy Harley Davidson.

Emblematy świetnie sprawdzają się na opakowaniach, a dawne kreacje graficzne Chivas Regal, o których wspomniałem w tym tekście, pokazują, że na prestiżowym emblemacie zbudować można całą kampanię reklamową.

Potencjalnym problemem może być tu jednak stosowanie na małych przestrzeniach lub w wersji monochromatycznej. Jeśli planujesz promować wizerunek swojej firmy za pomocą gadżetów reklamowych, z emblematem raczej pozostań przy podziwianiu butelek Chivas Regal 🙂

4.  Postać

Logo Michelin

Ostatnim rodzajem logo opartym o obraz są postacie.

Jest to dość specyficzny rodzaj identyfikacji wizualnej, który wymaga dużej dozy wyczucia i pomysłu. Udało się to z pewnością takim markom jak Monopoly, Cheetos czy Michelin, których postaci są bardzo dobrze rozpoznawalne i pozytywnie kojarzone. Powodzenie wizerunkowe z takim rodzajem logo może przynieść ogromne korzyści ze względu na silne emocje, jakie odbiorcy chętnie wiążą właśnie z postaciami - łatwiej się z nimi utożsamić, samej zaś marce przypisać cechy, z którymi się identyfikujemy.

Z drugiej strony w przypadku niewłaściwego doboru postaci, straty wizerunkowe mogą być trudne do odbudowania. Ze względu na swój charakter, wiele postaci projektowanych jest z myślą o młodszym odbiorcy produktów danej marki, często także w formie oficjalnych maskotek.

Ciekawostką jest stosowanie postaci jako dodatkowy, drugorzędny element wizerunku, nieobecny w samym logo. O takiej sytuacji możemy mówić w przypadku McDonalds, albo Pixara, którego lampka Luxo Jr. znana jest każdemu miłośnikowi ich animacji.

5.  Logotyp

Logo Coca-Coli

Na logo wcale nie musi się składać obraz.

Zauważ, że znaki większości światowych marek o silnej pozycji zawierają tylko część typograficzną (tekstową), zazwyczaj w formie logotypu, czyli nic innego jak pełną nazwę identyfikowanego podmiotu w formie literniczej.

Oczywistą zaletą tego rozwiązania jest natychmiastowa czytelność marki. Równie oczywistą wadą jest większa trudność w uzyskaniu oryginalności oraz przekazaniu specyficznego charakteru, zwłaszcza przy dość pospolitej nazwie firmy.

Z pewnością jednak nie jest to problemem dla takich nazw jak Coca-Cola, Amazon czy Disney. Także branża technologiczna w znacznej większości zaufała właśnie temu rodzajowi logo (Nokia, Sony, Samsung, Dell, Intel, Motorola, Panasonic, Microsoft itd. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na Apple).

6.  Glif

Logo McDonalds

Tam gdzie zamiast całej nazwy, na logo składa się jedna litera, lub inny znak typograficzny, mówić możemy o glifie. Choć jeszcze trudniej, niż w przypadku logotypów, znaleźć dla nich unikatowy efekt, mogą być łatwo zapamiętywane, a potencjalna prostota znaku stawia je na równi ze znakami graficznymi w zakresie łatwości komunikacji wizerunku oraz zastosowania.

Glifem posługuje się między innymi Honda i McDonalds, a także Facebook, w większości swoich kanałów komunikacyjnych.

7.  Monogram lub Inicjał

Logo Volkswagen

Ostatnim, choć mającym dużo do powiedzenia rodzajem logo, są monogramy oraz inicjały, a więc wizerunki graficzne oparte o większej ilości liter lub znaków.

Jeśli są to kolejne litery, zestawione razem ale nie połączone graficznie, mówimy o inicjałach (np. Proctor & Gamble). Tam zaś, gdzie znaki połączone są w nową całość, tam jest to Monogram - przykładami są Volkswagen, Louis Voitton, czy Victoria Secret.

Monogramy lubiane są też w branży prawniczej oraz w każdym przypadku, gdzie podstawą marki są nazwiska właścicieli. Ich uniwersalność pozwala łatwo uzyskać takie cechy jak szlachetność, nowoczesność czy zaufanie.

Podobnie jednak jak w przypadku glifów oraz logotypów, równie łatwo wpaść z nimi w wizerunkowy banał.

Jaki rodzaj logo dla firmy wybrać, typografię czy obrazowy?

Projektowanie znaków firmowych nie opiera się na pewnikach, dzięki którym możemy z techniczną precyzją zaplanować i przewidzieć efekt poprzez dobór rodzaju logo.

Nie wyobrażam sobie jednak, by na etapie analizy marki, jej branży i konkurencji, nie wziąć pod uwagę powyższych szans i zagrożeń, jakie oferują poszczególne rozwiązania. Logo musi odzwierciedlać specyfikę i charakter firmy lub jej produktu, a rodzaj logo musi tej specyfice oddać sprawiedliwość.

Dla firmy z abstrakcyjną i nieznaną nazwą unikałbym rozwiązań opartych na znaku graficznym bez logotypu. Równie prawdopodobnie nie wziąłbym pod uwagę misternego emblematu dla marki, której odbiorcą są dzieci.

Rodzaj logo powinien odzwierciedlać specyfikę i charakter marki, którą identyfikuje. Tweetnij

Ostatecznie, logo nie jest sztuką dla sztuki. Ma działać. Skutecznie.

Czy któryś rodzaj logo bardziej Cię przekonuje niż inne? A może uważasz któryś typ za najmniej użyteczny wizerunkowo? Daj znać, a jeśli spodobał Ci się mój wpis, pokaż go swoim znajomym, niech też zobaczą 🙂

Damian Lewandowicz

Spodobały Ci się nasze treści?

Zostańmy w kontakcie, aby nic Ci nie umknęło. Dołącz do nas na ulubionej platformie i bądź na bieżąco!

Inne ciekawe artykuły

Where Digital Products Lead to Business Results.

Jesteśmy agencją digitalową, tworzymy klientocentryczne produkty cyfrowe, które zapewniają wyniki i pomagają firmom zorientowanym na cel lepiej komunikować się z klientami.
Copyright © 2023